Saturday , October 23 2021

What Are The Basic Components Of Communication System? Draw And Explain The Block Diagram Of The Typical Communication System?

Basic Components Of Communication System

The elements of the communication system are as follows:

i) Information

ii) Transmitter

iii) A channel or medium

iv) Noise

v) Receiver

Basic Components Of Communication System

Information: The communication system communicates messages. The messages come from information sources. it’s going to contain human voice, picture, code, data, music, and their combination.

Transmitter: The transmitter may be a collection of electronic circuits designed to convert the knowledge into a sign suitable for transmission over a given communication medium or channel.

Communication channel: The channel is that the medium by which the signal is transmitted from one place to a different. There are basically two sorts of communication media and accordingly, there are two sorts of communication.

(a) Wire communication or line communication, and

(b) wireless communication or radio communication.

Line communication is wireless communication, requiring no physical wires between transmitter and receiver to hold the signal. Radio communication makes possible communication over very very long distances, even from Earth to Moon!

Noise: The noise is an unwanted signal, produced by the atmosphere and added to the message within the channel, which degraded the transmitted information. Noise is one of the intense problems of electronic communications. It can’t be completely eliminated. However, there are some ways to affect noise and reduce the likelihood of degradation of signal thanks to noise.

Receiver: A receiver may be a collection of electronic circuits designed to convert the signal back to the first information.

বাংলা

যোগাযোগ ব্যবস্থার প্রাথমিক উপাদানসমূহ

যোগাযোগ ব্যবস্থার উপাদানগুলি নিম্নরূপ:
i) তথ্য
ii) ট্রান্সমিটার
iii) চ্যানেল বা মিডিয়াম
iv) নয়েজ
v) রিসিভার

Basic Components Of Communication System

 

তথ্য: যোগাযোগ ব্যবস্থা কাজ করে কিছু বার্তার মাধ্যমে । বার্তাগুলি তথ্য উৎস থেকে আসে। এটিতে মানুষের ভয়েস, ছবি, কোড, ডেটা, সংগীত এবং তাদের সংমিশ্রণ থাকতে পারে।

ট্রান্সমিটার: ট্রান্সমিটার হলো ইলেকট্রনিক সার্কিটের কালেকশন যা ডিজাইন করা হয় জ্ঞানকে যোগাযোগের মাধ্যম বা চ্যানেলের মাধ্যমে ট্রান্সমিশন করার উপযোগী সিগন্যাল এ রূপান্তর করার জন্য।

যোগাযোগ চ্যানেল:যোগাযোগ চ্যানেল এমন একটি মাধ্যম যার মাধ্যমে সংকেতটি এক জায়গা থেকে অন্য জায়গায় স্থানান্তরিত হয়। মূলত দুই প্রকার যোগাযোগ মাধ্যম রয়েছে এবং তদনুসারে, দুই প্রকার যোগাযোগ ব্যবস্থা রয়েছে।

(ক) তারের যোগাযোগ বা লাইন যোগাযোগ, এবং
(খ) ওয়্যারলেস যোগাযোগ বা রেডিও যোগাযোগ।
লাইন যোগাযোগ হ’ল ওয়্যারলেস যোগাযোগ,যার সংকেত ধরে রাখতে ট্রান্সমিটার এবং রিসিভারের মধ্যে কোনও ফিজিক্যাল তার প্রয়োজন হয় না। রেডিও যোগাযোগের মাধ্যমে অনেক দীর্ঘ দূরত্বে এমনকি পৃথিবী থেকে চাঁদ পর্যন্ত যোগাযোগ সম্ভব।

নয়েজ: নয়েজ শব্দটি একটি অযাচিত সংকেত যা বায়ুমণ্ডল দ্বারা উত্পাদিত হয় এবং চ্যানেলের মধ্যে থাকা বার্তায় যুক্ত হয়, যা ট্রান্সমিটেড তথ্যকে অবনমিত করে।
নয়েজ ইলেকট্রনিক যোগাযোগের অন্যতম তীব্র সমস্যা। এটি পুরোপুরি নির্মূল করা যায় না। যাইহোক, শব্দকে প্রভাবিত করার এবং শোনার জন্য সংকেতকে হ্রাসের সম্ভাবনা কমানোর কয়েকটি উপায় রয়েছে।

রিসিভার: কোনও প্রেরিত সিগন্যালকে পূর্বের তথ্যে রূপান্তর করতে ডিজাইন করা ইলেকট্রনিক সার্কিটের সংগ্রহ হলো রিসিভার ।

Basic Components Of Communication System

 

Check Also

what is slope overload distortion

what is slope overload distortion and granular noise?

what is slope overload distortion and granular noise Slope overload distortion When the input signal …