Saturday , October 23 2021

What is Thyristor? Explain Turn OFF process of a Thyristor?

Thyristor and It’s Turn OFF process of a Thyristor

 

Thyristor: Silicon Controlled Rectifier(SCR) Known commonly as the Thyristors. it is a three-junction PNPN semiconductor unit which may be considered two inter-connected transistors which will be utilized in the switching of heavy electrical loads. they can be latched-“ON ” by one pulse of positive current applied to their gate terminal and can remain “ON” indefinitely until the anode to cathode current falls below their minimum latching level.

 

Turn OFF process of a Thyristor

 

Once a thyristor is in “ON” state, it can only be turned “OFF” by either removing the supply voltage and therefore the Anode(Ia) current completely, or by reducing its anode to cathode current by some external means(the opening of a switch for example)to below a value commonly called the minimum holding current.

The anode current must therefore be reduced below this minimum holding level long enough for the thyristors internally latched pn junctions to recover their blocking state before a forward voltage is again applied to the device without it automatically self-conducting. Obviously then for a thyristor to conduct in the first place, its anode current, which is also its load current must be greater than its holding current.

Since the thyristor has the power to show “OFF” whenever the anode current is reduced below this minimum holding value, it follows then that when used on a sinusoidal AC supply the SCR will automatically turn itself “OFF” at some value near to the crosses over the point of each half cycle, and as we know, will remain “OFF” until the application of the next gate trigger pulse.

Turn OFF process of a Thyristor

 

থাইরিস্টর

 

সিলিকন নিয়ন্ত্রিত রেকটিফায়ার (এসসিআর) সাধারণত থাইরিস্টর নামে পরিচিত।এটি একটি তিন-জংশন পিএনপিএন সেমিকন্ডাক্টর ইউনিট যা দুটি আন্তঃসংযুক্ত ট্রানজিস্টর হিসাবে বিবেচিত হতে পারে যা ভারী বৈদ্যুতিক লোডগুলির স্যুইচিংয়ে ব্যবহার করা হবে।

তাদের গেট টার্মিনালে ধনাত্মক কারেন্টের একটি পালস দ্বারা “চালু” করা যায় এবং ক্যাথোড কারেন্টের মান ন্যূনতম ল্যাচিং কারেন্টের নীচে না আসা পর্যন্ত অনির্দিষ্টকালের জন্য “চালু” থাকতে পারে।

 

থাইরিস্টরের বন্ধ প্রক্রিয়া

একবার কোনও থাইরিস্টর “চালু” অবস্থায় থাকলে, কেবলমাত্র সরবরাহের ভোল্টেজ এবং তাই আনোড কারেন্ট(Ia) সম্পূর্ণরূপে সরিয়ে দিয়ে কেবল এটি “অফ” করা যাবে,বা কিছু বাহ্যিক উপায়ে (উদাহরণস্বরূপ স্যুইচ ওপেন করে) আনোড টু  ক্যাথোড কারেন্টের মানকে একটি নির্দিষ্ট মানের নিচে নামিয়ে আনা হয় যাকে সাধারণত ন্যূনতম হোল্ডিং কারেন্ট বলে।

তাই অ্যানোড কারেন্টকে অবশ্যই ন্যূনতম হোল্ডিং স্তরের নীচে কমিয়ে আনতে হবে যাতে থাইরিস্টর অভ্যন্তরীণভাবে ল্যাচড পিএন জংশনটির জন্য তাদের ব্লকিং অবস্থা পুনরুদ্ধার করার জন্য ডিভাইসকে স্বয়ংক্রিয়ভাবে পরিচালনা না করে যতক্ষণ পর্যন্ত পুনরায় কোনও ফরোয়ার্ড ভোল্টেজ প্রয়োগ করা না হয়।

স্পষ্টতই যদি থাইরিস্টর প্রথমে সঞ্চালনের জন্য হয় তবে এর এনোড কারেন্টকে যা এটির লোড কারেন্টও, হোল্ডিং কারেন্টের চেয়ে বেশি হতে হবে।

যেহেতু থাইরিস্টরের এনোড কারেন্টের মান যখনই হোল্ডিং কারেন্টের মানের নিচে যায় তখনই তা “অফ” হয়ে যাওয়ার ক্ষমতা রাখে,এটি অনুসরণ করা হয় যখন সাইনোসয়েডাল এসি সরবরাহ করা হয় তখন এসসিআর স্বয়ংক্রিয়ভাবে প্রতিটি অর্ধ চক্রের ক্রসিং বিন্দুর কাছাকাছি মানে গিয়ে নিজেকে “অফ” করে দেয়,এবং যেমনটি আমরা জানি, পরবর্তী গেট ট্রিগার নাড়ি প্রয়োগ না করা অবধি “বন্ধ” থাকবে।

Check Also

Two transistor model of a thyristor

Two transistor model of a thyristor(SCR)

Two transistor model of a thyristor(SCR)   Question: Explain two transistor model of a thyristor(SCR)? …